SCHOWEK

0 og³oszeñ
Jak je¼dziæ ze skrzyni± automatyczn±?

Jeszcze niedawno kupno samochodu wyposa¿onego w skrzyniê automatyczn± by³o odbierane raczej jako przejaw kosztownej ekstrawagancji ni¿ wygody. Przez wiele lat pokutowa³a opinia, ¿e starsze "automaty" s± bardzo awaryjne. Okazuje siê jednak, ¿e czê¶ciej do serwisu trafiaj± nowsze rozwi±zania.

Skrzynia biegów w samochodzie jest elementem, z którym trzeba siê obchodziæ w sposób szczególny. Prawid³owa eksploatacja i delikatne u¿ytkowanie powinny sprawiæ, ¿e przek³adnia bez problemu prze¿yje tak d³ugo, jak ca³y samochód. Nie zawsze jednak tak siê dzieje. W wiêkszo¶ci wypadków wizyta w serwisie z powodu awarii skrzyni biegów jest spowodowana b³êdami kierowcy.

Najczê¶ciej do uszkodzeñ dochodzi z powodu zmiany prze³o¿eñ kierunku jazdy, gdy samochód siê jeszcze nie zatrzyma³. Wielu u¿ytkowników samochodów z automatem nie wie tak¿e, ¿e takich aut nie mo¿na holowaæ. Ich ¿ycie skraca równie¿ mocne obci±¿anie przek³adni oraz jazda z du¿ymi prêdko¶ciami. Drugi przypadek dotyczy w szczególno¶ci samochodów sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych, gdzie czêsto nie montuje siê ch³odnicy oleju skrzyni biegów i ³atwo mo¿e on ulec przegrzaniu.

Wa¿ne s± tak¿e czynno¶ci serwisowe. Olej w skrzyni biegów powinno siê wymieniaæ nie rzadziej ni¿ co 35-40 tys. kilometrów. W zale¿no¶ci od warunków, w jakich pracuje auto, okres miêdzyprzegl±dowy mo¿na skracaæ lub wyd³u¿aæ. Podczas wymiany mechanik powinien oceniæ stan filtra oleju. Je¿eli znajd± siê w nim metalowe opi³ki, to znak, ¿e ze skrzyni± zaczyna siê dziaæ co¶ niedobrego. W przek³adniach z uk³adem hydraulicznym powinno siê sprawdzaæ co jaki¶ czas ci¶nienie w uk³adzie steruj±cym.

Czasami, nawet mimo regularnej konserwacji i spokojnej jazdy, skrzynia mo¿e odmówiæ pos³uszeñstwa zupe³nie bez winy u¿ytkownika. Wed³ug opinii mechaników najbardziej trwa³e automaty to stare rozwi±zania sterowane wy³±cznie za pomoc± hydrauliki i przek³adni planetarnych. Mimo i¿ maj± du¿o ograniczeñ (ma³a liczba prze³o¿eñ, wysokie spalanie), przy w³a¶ciwej eksploatacji bêd± dzia³a³y bez zarzutu.

W autach nowszych generacji zaczê³y siê pojawiaæ automaty sterowane za pomoc± elektroniki. W prostych s³owach: s± to rozwi±zania podobne do wcze¶niejszych, ale na drodze ewolucji otrzyma³y komputerowe sterowanie ci¶nieniem oleju. Maj± wiêcej biegów i pozwalaj± je zmieniaæ sekwencyjnie. Niestety, tam, gdzie jest wiêcej elektroniki, pojawia siê te¿ wiêcej problemów. Szczególnie, gdy producenci w pogoni za zmniejszaniem kosztów zmniejszaj± jako¶æ podzespo³ów. Naprawa takiej skrzyni bywa z regu³y bardzo kosztowna i mo¿e zostaæ wyceniona nawet na kilkana¶cie tysiêcy z³otych.

Na naszym rynku mo¿na znale¼æ tak¿e modele wyposa¿one w bezstopniowe skrzynie CVT. Specyficzna konstrukcja, wykorzystuj±ca pasek i ko³a sto¿kowe, sprawia, ¿e skrzynia pracuje w sposób ci±g³y. Wspomniany pas przenosz±cy napêd zu¿ywa siê. Czasami wystarczy przebieg 250 tys. kilometrów i jest konieczna jego wymiana. Niestety, producenci bardzo czêsto nie oferuj± czê¶ci zamiennych tego elementu, wobec czego trzeba wymieniaæ ca³± skrzyniê, co w wypadku auta u¿ywanego mo¿e stanowiæ znaczn± czê¶æ jego warto¶ci.

Wielu producentów stawia na mo¿liwo¶ci, jakie daje zastosowanie przek³adni dwusprzêg³owej. Prekursorem w tej dziedzinie by³ koncern Volkswagen, który stworzy³ skrzyniê DSG. Jest to przek³adnia mechaniczna, w której biegi parzyste i nieparzyste zosta³y umieszczone na osobnych wa³kach z osobnymi sprzêg³ami. Dziêki tej konstrukcji mo¿liwa jest b³yskawiczna zmiana prze³o¿eñ, a zu¿ycie paliwa nie zmienia siê w stosunku do wersji ze skrzyni± manualn± (czasami jest nawet mniejsze). Niestety, s± to konstrukcje drogie w produkcji i ewentualnej naprawie, a tak¿e bardziej awaryjne od klasycznych automatów.

Ostatnio dodane artyku³y
Ministerstwo Infrastruktury rozwa¿a powr...
Projektanci Lexusa LC podzielili siê do¶...
Afera Volkswagena zwi±zana z oszukiwanie...

Honda wraz z Hitachi opracowa³a prototyp...
Mobilno¶æ oznacza dla Polaków przede wsz...
Jeszcze niedawno kupno samochodu wyposa¿...